Monday, August 22, 2005

cerita simbolik untuk Mekna

Dalam perjalan ke sebuah apartment di Lebuh raya Ceras, berlaku dialog ini antara seorang lelaki tua dan perempuan muda yang cantik.

Perempuan : Mengapa U menyukai I sedangkan U sudah punya Isteri? Mengapa U cintakan saya sedangkan U sudah ada anak-anak? Lelaki : I tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu I memang menyayangi dan mencintaimu tanpa syarat!Perempuan : U tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana U boleh katakan U sayang dan cintakan I sedangkan U tidak boleh menerangkannya. Lelaki : Betul! I tak tahu sebabnya tetapi I boleh buktikan bahawa I memang cintakan U! Perempuan : Tak boleh beri bukti! Tidak! I hendak U terangkan kepada I sebabnya. Kawan-kawan I yang lain yang mempunyai Suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk menelefon selalu-selalu dan SMS-SMS lagi. Namun begitu U tidak boleh terangkan sebabnya. Bunyinya seperti mendesak dan memaksa. Si Lelaki Tua menarik nafas panjang dan dia berkata “Baiklah! I mencintai U sebab U muda dan cantik, U bekerja dan ada gaji, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati I selalu. I juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak yang melangkah, dan setiap pelukan U memanaskan ghairah I, di situlah cinta I bersama U !, U juga selalu berkorban untuk I ” Si Perempuan tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan Lelaki tua tadi.

Namun begitu selang beberapa hari si Perempuan mengalami kemalangan jalan raya dan koma. Mengikut laporan polis, kereta itu di pandu oleh seorang lelaki muda yang mengikut laporan akhbar gossip tempatan. Adalah teman specialNya.
Dimasukan ke Wad ICU di Hospital Selayang .[ walaupun kemudiannya di perbetulkan bahawa lelaki itu bukanlah teman special seperti yang terlapor. Akhbar gossip memohon maaf kerana tersalah lapor.Kata akhbar gossip berkenaan: salah lapor itu adalah berikutan penemuan 3 kondom exotic didalam poket pemandu dan 1 kondom yang telah terpakai yang dipenuhi dengan sperm segar di dalam kereta terbabit] .

Di ringkaskan cerita,Si Lelaki amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada Perempuannya yang disayanginya. Surat itu dan sejambak bunga Ros merah diletakkan di sebelah katilnya di hospital . Surat tersebut yang kemudiannya di jumpai dan dibaca oleh seorang jururawat muda yang bertugas pada masa itu, berbunyi begini :....“Mek ku yang tersayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah mek bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah mek menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah mek tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mek.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah mek melangkah? Jika kerana sex aku mencintaimu bolehkan engkau memberikan sex padaku sekarang? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mek. Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mek lagi. Adakah cinta memerlukan sebab dan syarat? Tidak! Sebab itu Aku masih mencintai mek seperti dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab dan syarat. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Ataupun dijelaskan. Namun begitu ia boleh dirasai dalam hati.


Jururawat muda yang kagum dengan pernyataan cinta lelaki tua itu selalu memerhatikan katil perempuan yang terlantar itu. Dan timbul pertanyaan di benaknya. Dimanakah kawan-kawan, keluarga dan sehabat handai perempuan itu? kerana yang diperhatikan yang datang dan mengambil tahu perempuan yang terlantar itu hanyalah lelaki tua yang dikaguminya.
Didalam diam jururawat muda itu berkata di dalam hatinya, "Beruntung sungguh perempuan ini...kalaulah aku dapat memiliki hati lelaki tua itu..."
Apakah moral dari cerita ini? sila fikirlah sendiri.......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home